Lo 8-9-10 månader

2013-04-21 21:18:36 Blogg
» Kommentarer(0) «


Sen vi flyttade hit så har jag varit dålig med att uppdatera Lo´s utveckling i bloggen. Så jag försöker slå ihop 8-9 månder så jag kommer ikapp, för snart är det dags för en 10 månaders utveckling.
 
Så. Ja vid sju månader så började hon att krypa och det har bara gått bättre och snabbare. Det tog runt två veckor för henne att komma in i det helt. Ibland glömde hon att lyfta på ena handen så då åkte ansiktet rakt ner i golvet.
 
Hon började stå längre stunder utan att hålla i sig runt 8 månader och idag kan hon stå flera minuter. Hon har även hittat balansen och kan nu stå utan att hålla i sig och dricka samtidigt och klappa händerna. Gåvagnen är en stor hit och hon kryper till den och ställer sig upp vid den själv och knatar runt. Däremot så har hon inte lärt sig att svänga så man får hjälpa henne med det. Hon tycker mycket om att dansa och vifta med armarna när hon hör någon rolig melodi. Hennes favoritleksak just nu är den där fisher price hunden som man kan trycka på olika kroppsdelar och så sjunger den osv. Hennes favoritlåt är "huvud, axlar knä och tå" och hon vet precis vart hon ska trycka ovch hur många ggr.
 
Lo är fortfarande så att om en annan leker med en leksak så vill hon ha just den och hon är inte blyg utan tar den. Då får man vara med och säga till.
 
den 12 april kom första tanden upp. Äntligen, jag som trodde att hon skulle bli tandlös förresten av livet. Inte riktigt kanske men ändå. För varje dag så känner man den mer och mer. Och hon själv känner den genom att gå och lipa och sträcka ut tungan hela tiden.
 
Lo har lärt sig vart lampan är och frågar man "Lo vart är lampan" så tittar hon upp mot lampan och blinkar. Detta lärde hon sig vid åtta månader och idag så kan hon även peka på lampan när man frågar.
 
Hon har blivit blyg för män som hon inte riktigt känner igen. För en månad sen var vi på kalas och Lo lekte med leksaker då det kom in en man och hejade varpå Lo kröp in bakom gardinen och drog för den och började stormtjuta. Det går över på en gång men hon är lite avvaktande.
 
Hon har blivit gosigare och vill gärna mysa små korta stunder vilket är ett stort framsteg. Och det har hon ju aldrig velat förut. Så bättre små korta stunder än inget alls.
 
Hennes sömnrutiner har blivit så bra. Igentligen ska jag inte säga något för då får jag väl igen för det men vi har hittat två metoder som fungerar bra för oss. Så nu får vi sova nästan hela nätter igen. Och inget bråk alls när hon ska sova utan nu är det en mysig stund i sängen där vi ligger och pratar lite (Lo och jag alltså) tills hon somnar av sig själv. Vilket aldrig heller har hänt. Så det är mycket mer harmoniska och lugna kvällar här hemma nu!
 
Hon har börjat äta mer "vår" mat. Vid frukost så får hon en egen lite smörgås te x. Men det är ju mer jag och johan som har varit mer försiktiga med att ge, Lo själv är nyfiken och vill gärna smaka på allt. det hon inte tycker om spottar hon ut men då har hon ändå smakat.
 
Nu håller vi på tränar att hon ska börja gå. Helst till vi åker till cypern men det är ju inget som man kan bestämma utan det kommer när det kommer. Men hon är så pass stadig och hon går om man håller en varsin ände av en snuttis eller om man håller ett finger i hennes tröja. Men så fort hon ser eller känner att vi släppt sätter hon sig ner. Lite som att lära sig cykla.
 
Så. Jag tror att jag fått med allt. Så synd att jag inte får ner några bilder men det kanske jag kan lägg till sen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback