Lo 6 månader

2012-12-30 18:50:00 Blogg
» Kommentarer(0) «


 
Lo har redan hunnit bli sex månader som jag skrev i tidigare inlägg. Det går verkligen undan nu och jag vet faktiskt inte vad hon väger eller hur lång hon är, men att hon växer, det märks. Det är tur att det varit julafton så hon har fått nya kläder i julklappar, alltifrån klänningar till ytterplagg.. Storlek 68 har hon nästan helt växt ur så nu kör vi bara på st 74. Passade även på under mellandagsrean att köpa lite nytt, upp till storlek 80 tillochmed som hon förhoppningsvis kan ha mot våren..
 
Ända sen Lo föddes har vi haft turen på vår sida att hon sovit hela nätter i sin egna säng. Från 23 på kvällen och vaknat runt 8-9 på mornarna. Det var en tid i början då hon inte gick upp riktigt i vikt då vi fick lov att väcka henne var tredje timme även på natten för att ge henne mat. Men det behövdes bara i ca 2 veckor innan vi kunde sluta med det och vår prinsessa fortsatte att sova HELA nätter. Det var liksom som om man kanske hade det FÖR bra. Ändå tills nu har hon låtit oss få sovmorgon, varje morgon. Men för ca tre veckor sedan så blev det annorlunda. Det började med att hon fick jättesvårt att komma till ro på kvällen när hon skulle sova. När hon väl somnat så sov hon. efter några dagar så började hon gnälla och kunde skrika rätt ut mitt i natten och vara otröstlig i flera minuter innan hon somnde om.. Sen gick det över. TIllbaka till att sova hela nätter igen. Men sedan en vecka tillbaka så har hon vaknat varje natt/morgon kl 5. Prick 5. Tips om att försöka avleda och få henne att somna om fungerar ibland. Jag har tillochmed lånat två böcker om barns sömn där det kan finnas några förklaringar till detta.
 
1. Att det är tandsprickning på g, vilket gör de extra gnälliga på nätterna.
2. Att sömnen påverkas när dom är förkylda och deras matrutiner ändras.
3.Att hon är i en ålder där alla intryck tar mycket plats vilket kan störa barnets sömn.
4. Att det är mardrömmar som spökar..
5. Att hon är i en tillxätperiod då hon kan behöva ett extra mål under natten.
 
Alla dessa fem förklaringar skulle kunna passa in på Lo. Det konstiga är bara att hon vaknar just prick fem. Jag läste även vidare att om de har svårt med sömn har ingenting med att dom är otrygga utan det har med personligheten och utvecklingen att göra. Hursomhelst, jag hoppas att det går över snart, för vi saknar våra hela nätter.. =) Sen vet jag självklart att det är inget att räkna med utan det är bara en liten bonus.
Har ni tips eller varit med om det själva får ni gärna skriva, ingen blir gladare än jag,.
 
Hon har även hittat sin krypställning. Hon ställer sig själv i krypställning och står och gungar fram och tillbaka, det ser nästan ut som om hon står och juckar på alla fyra. Hon kommer inte fram än men jag och johan har gissat på att hon kan krypa om en månad ca. Vi får väl se nästa gång jag uppdaterar om det hänt än. =)
 
Vi har gått över till sexmånaderspurerna som hon älskar. Vi har nu bytt ut 3 av hennes måltider. Gröt på morgonen, pure till lunch och välling som sista mål. Där imellan är det ersättning som gäller.Och aproppå det så vill hon alltid hålla i flaskan själv. Om jag eller johan håller i slår hon bort våra händer och trar tag i den själv. Så¨nu behöver man bara titta när hon själv ligger och dricker ersättning/vällingen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback