Lo, 5 månader!

2012-12-10 00:55:02 Blogg
» Kommentarer(0) «


Ja, Lo har ju blivit fem månader nu, ja 5 1/2 faktiskt, så jag tänkte posta en liten kort uppdatering om hennes utveckling innan det är dags för sex!!! månadersuppdateringen. Såg att jag glömt den när jag kikade igenom bloggen.
 
Lo sitter helt och håller själv nu och det har hon gjort redan sen hon var fyra månader. Skillnaden nu mot då är att hon hittat balansen och när hon väl är på gång att tippa omkull så hittar hon direkt och håller sig kvar uppe. Vi har rensat mamma och pappas förråd och där hittade vi min hunds gamla hundbädd som jag gjorde rent och satte ett påslakan över. Fick iden ifrån öppna förskolan och den funkar lika bra hemma som där bara att den är lite mindre men passar perfelt för ett barn. Där kan hon sitta och pilla och trixa med sina leksaker långa stunder medan vi vuxna tittar på tv eller har annat att fixa med, utan att vara rädd att hon trillar omkull och gör sig illa. Tänkte att jag skulle försöka få till en bild så ni ser hur jag menar.
 
Hon rullar och vänder på sig nästan så fort vi lägger henne på rygg. Hon kan vända sig från rygg till mage, men inte tvärtom. Vi håller på att försöka träna det eftersom när hon vänder sig från rygg till magläge så blir det jobbigt för henne efter en liten stund och då vore det bra om hon kom på att hon faktiskt kan vända sig själv.
 
Ingen tand i sikte ännu, mamma sa att hon tyckte att hon kände en men jag tror mer att hon inbillat sig. Ioförsig skulle det inte vara så konstigt, Lo dreglar mer än någonsin och ska bita i allt hon ser och känner. Men jag tror vi får vänta ett tag till innan vi ser något.
 
Rutinerna har kommit igång mer nu, jag vet på ett ungefär vad som händer och när det händer. Lo är också ganska medveten om vad som händer men tycker ibland att hon kan få bestämma själv när hon ska sova osv. Det tycker inte vi. Men vi fortsätter att kämpa vidare, kvällarna är det inga problem med utan mer vilostunderna på dagtiden. Återkommer senare hur det gått.
 
Man märker att hon är mer rastlös nu än tidigare och att hon kräver mer utav en. Hon vill vara med mer och titta och lyssna på allt.
 
Maten då. Hon äter i princip allt som severas. Däremot är jag lite hönsmammig och är så försiktig med maten, vad hon äter, hur mycket hon äter och hur hon mår efter maten. Hon älskar gröten, de flesta pureer, ersättningen.. Jag tänkte passa på att gå igenom maten när vi ska til bvc på tisdag. Är orolig ifall hon får för lite/mycket mat och hur man ser att dom verkligen är mätta.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback